fredag 23 september 2011

Lammungens styckarskola del 4

Det jag beskriver idag är något man inte behöver göra. Det är en fråga om hur man betraktar sitt kött och vad man brukar laga för rätter. Det jag tänker på är vad man gör med innerfilén. Här kan man välja att skära ut den, då får man en fingertjock mycket mör köttbit. Annars kan man välja att låta den sitta kvar utefter ryggraden och bli den undre delen av sadeln. Denna gång valde jag att skära ut innerfilén.

När jag skär ut innerfilén börjar jag så långt fram som möjligt, det innebär att man arbetar i höjd med revbenen. Jag brukar skära ömsom från ryggradssidan och ömsom från rey/slaksidan. När man skär ut innerfilén skall man komma ihåg att filén fortsätter en bra bit in vid bäckenbenet.

Filén är bra att putsa innan man fryser in eller tillagar. Putset kan läggas bland malköttet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar